در جستجوی کوچ

باید از این سیاهیِ مبهم عبور کرد/خسته نشد، ستاره شدن را مرور کرد

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام. اعیاد بر شما مبارک. در وبلاگ ناگزیر از هجرت طرحی را دیدم که با اجازه از ایشان در وبلاگ خودم با اندکی تغییر بازنشر میکنم.

عید غدیر امسال با سالهای دیگر تفاوت هایی دارد و گرفتار کرونا شده ایم، اما خب؛ عشق امیرالمومنین(ع) که تعطیل شدنی نیست :)

مسابقه ای تدارک دیدیدم تا به همین بهانه، عیدی هایی هم تقدیم مخاطبان و همراهان بزرگوار وبلاگ کنیم، هر چند اندک. اما ان شاءالله خط به خط کتابی که بعنوان عیدی دریافت میکنید، نوری بر قلبتان بشود و تا ابد حیدری بتپد!


شرح روش مسابقه:

1- حکمتی از نهج البلاغه که خیلی دوستش دارید، یا حدیث و روایتی در مدح امیرالمومنین(ع) البته همراه منبع، یا شعری زیبا در مدح حضرت یا فرازی از خطبه ی غدیر را در قسمت نظرات بنویسید.

2- حکمت، حدیث، روایت، شعر و آن فرازی از خطبه ی غدیر که مینویسید، نباید تکراری باشد :)

3- کمک گرفتن از علامه گوگل آزاد است. :)

4- ارسال نظر هم آزادِ آزاد است :)


جوایز: نفرات برنده، به انتخاب خودشان یکی از این 3 کتاب را انتخاب میکنند.

کتاب اول  «غدیر» مرحوم صفایی حائری:

​​​​​این کتاب از نظر معرفتی به ما کمک میکند غدیر و ولایت را کمی بهتر درک کنیم، مختصر و مفید با بیان روان و آمیخته با حکمت مرحوم عین صاد، یک منبع خیلی خلاصه و خوب برای آگاهی در مورد غدیر

به شدت کم حجم و پرمغز، بدون حاشیه پردازی و اتلاف وقت

کتاب دوم  «کیمیاگر» رضا مصطفوی:

این اثر در قالب داستان است.

و داستان هم برگرفته از واقعیت و در زمان هارون الرشید اتفاق افتاده است.

جوانی از اهل تسنن به دنبال کیمیایی می گردد که پیر روشن ضمیری به او مژده داده و راهی بغداد میشود تا به آن کیمیا دست پیدا کند.

حاصل جستجوی این جوان برای خواننده ی اثر یک دریافت معرفتی است بر اساس یک واقعه تاریخی و مستند.

کتاب سوم  «ناقوس ها به صدا در می آیند» ابراهیم حسن بیگی:

این اثر کمی طولانی تر از دو کتاب قبل است.

داستان یک کشیش مسیحی که به جمع آوری کتاب های خطی علاقه مند است، طی اتفاقاتی کتابی به دست او می رسد و در آن کتاب از شخصیتی به نام علی از زبان دشمن او صحبت شده، این کتاب انگیزه ای میشود که کشیش در مورد امیرالمؤمنین علی علیه السلام بیشتر بداند... 

به قید قرعه به 5 نفر جایزه تقدیم میشود و عیدی بنده به ایشان است. به رفقا گفتم ببخشید که خیلی ناقابل است اما گفتند عیدی از سادات مزه می دهد. من هم به همین دلیل در وبلاگ هم این کار را انحام دادم :)


تبصره های مهم:

1- اگر تعداد کسانی که در مسابقه شرکت می کنند، +20 نفر شود، به 10 نفر جایزه اعطا میکنیم.

2- جهت شفاف سازی، فیلم قرعه کشی را نیز برایتان در وبلاگ می گذاریم.

3- زمان قرعه کشی، یکشنبه 19 مرداد می باشد، پس تا آن زمان برای شرکت در مسابقه فرصت دارید.

4- جوایز در نرم افزار طاقچه تقدیمتان میشود.

دریافت مستقیم طاقچه برای اندروید

برای آی او اسی ها:

دریافت طاقچه از App Store

دریافت طاقچه از سیبچه

تارنمای طاقچه


و اما در ادامه، بخوانید که من امروز به عشق امام علی(ع) چه کردم...

هیچ حال و حوصله نداشتم. همسر گرامی هم جهت خریداری و تکمیل بسته ی ارزاق منزل نبود. با خودم گفتم اینطور که نمی شود. شیعه ی امیرالمومنین(ع) باشی و این روزها بی حال و حوصله و بی نشاط؟

یا علی(ع) گفتم و افتادم به جان خانه که مرا بدجوری صدا میکرد. گفتم به عشق امیرالمومنین(ع) خانه ی نقلیمان را تر و تمیز میکنم تا کمی برق بیفتد و شکل و شمایل خانه ی یک بچه شیعه باشد موقع بزرگترین عید زندگی اش. 

درست است که مهمان نداریم، اما عید که هست :)

بعد هم به عده ای از دوستان، همین کتاب ها را هدیه دادیم.

شما به عشق امیرالمومنین (ع) چه کردید؟ چه میکنید؟ یا قصد دارید چه کنید؟

و در ادامه...

شعری بخوانید از آقای سید حمیدرضا برقغی که گرچه احتمالا شنیده اید، ولی بارها و بارها خواندن و حظ بردن از آن، خالی از لطف نیست. بفرمایید شعر:)


گیره: این ها را به پای ریا نگذارید. بگذارید به پای تکخور نبودن :) 

سنجاق: بالاخره امروز سلسله مباحث کنترل ذهن را تمام کردم. این سخنرانی را هر بار موقع انجام کارهای خانه توی گوشم میگذاشتم و حظ میبردم... پیشنهادش میکنم اکیدا. خودتان را از این مبحث قند و شکر و کلیدی که اگر زندگیتان را دستخوش تغییر نکند، لا اقل نگاهتان را تغییر میدهد، محروم نکنید. صوت و متن آن را برایتان در پیوندهای روزانه می گذارمش :)

پونز: اگر خوشتان آمد دوستانتان را دعوت کنید یا در وبلاگ خودتان هم منتشر کنید :)

نظرات (۱۱)

۱۸ مرداد ۹۹ ، ۱۹:۴۲ رفیقِ نیمه راه

عیدتون مبارک :)

پاسخ:
همچنین برای شما
۱۸ مرداد ۹۹ ، ۱۸:۵۶ مبینا طباطبایی

حدیث قدسی:

اگر همه مردم بر ولایت حضرت علی علیه السلام می پیوستند آتش جهنم را خلق نمی کردم اگر علی علیه السلام نبود، بهشتم را نمی آفریدم. امالی صدوق، ص ۶۵۷

 

بسم الله الرحمن الرحیم

قد أحیا عقلَه و أماتَ نفسَهُ، حَتّی دَقَّ جَلِیلُهُ و لَطُفَ غَلِیظُه و بَرَقَ له لامِعٌ کثیرُ البرقِ فأبانَ له الطَّریقَ و سَلَک به السَّبیلَ و تَدافَعَتْهُ الأبوابُ إلی بابِ السَّلامةِ و دارِالإقامةِ و ثَبَتَتْ رِجْلاهُ بِطُمَأنِینَةِ بَدَنِهِ فِی قَرارِ الأمْنِ و الرّاحةِ بما استَعْمَلَ قلبَه و أرْضی رَبَّهُ[3]؛ عقلش را زنده کرده و نفس خویش را میرانده است تا آنجا که ستبری های بدنش تبدیل به نازکی و خشونت روحش به نرمی گراییده است. برقی پر نور درخشیده، راه را برای او روشن کرده است و در راه راست کشانده و پیوسته از منزلی به منزل دیگر برده شده تا به در سلامت و سرای جاودانه رسیده است. پاهایش در قرارگاه امن با آرامش ایستاده است. این پاداش به موجب این است که دل را درست به کار گرفت و پروردگار خویش را راضی و خشنود کرده است».

این خطبه کوتاه، شرح حال سالک الی الله است در بیان شیوای امیرالمومنین. رزقناالله و ایاکم ان شا الله.

پاسخ:
سلام
به به 
عالی بود :)
خدا خیرتون بده

سلام علیکم

عید بر شما مبارک!

کار بسیار جالبی است. خداوند خیر کثیر نصیبتان کند!

«شما را به پنج چیز سفارش مى‌کنم که اگر براى دسترسى بدان رنج سفر را بر خود هموار کنید، در‌خور است: هیچ‌یک از شما جز به پروردگار خود امید نبندد، و جز از گناه خود نترسد، و چون کسى را چیزى پرسند که نداند شرم نکند که گوید «ندانم»، و هیچ‌کس شرم نکند از آن‌که چیزى را که نمى‌داند بیاموزد، و بر شما باد به شکیبایى که شکیبایى ایمان را چون سر است تن را، و سودى نیست تنى را که آن را سر نبود، و نه در ایمانى که با شکیبایى همراه نبود.»*

 

* نهج البلاغه، حکمت 82، ترجمه‌ی سید جعفر شهیدی

پاسخ:
سلام
همچنین بر شما 
سپاسگزارم

چه کار قشنگی🌸❗

منکه خیلی خوشم اومد

با اینکه هر سه تا کتاب رو خوندم ولی بازم توی این مسابقه شرکت می کنم😊

 

"سزاوار نیست که بنده خدا به دوخصلت اعتماد کند:تندرستی و توانگری؛ زیرا در تندرستی ناگاه اورا بیمار بینی ،و در توانگری ناگاه او را تهیدست!...

حکمت (426)

پاسخ:
ممنونم از شما

۱۸ مرداد ۹۹ ، ۰۶:۴۳ دخترِ بی بی

سلام و درود خدا بر سادات بزرگوار💚

من حکمت ۳۰نهج البلاغه رو انتخاب میکنم که میفرمایند:

هشدار!هشدار!به خدا سوگند چنان پرده پوشی کرده  که پنداری تو را بخشیده است.

اینم شعری زیبا از استاد لطیفیان:

گره به کار فتاده , گره گشاى همه
صدات می زنم اى ” اسمه دوا ” ى همه

اگر غلام تو هستند من غلام همه
اگر گداى تو هستند من گداى همه
قسم به کعبه تعجب نمیکند کعبه
اگر مراد تو باشى ز ربناى همه

رسول گفت که:یک هشتم عدس کافى ست
محبت اسدالله, على, براى همه

قبول کردن و رد کردنش به دست علی ست
نخست سمت نجف می رود دعاى همه

سر مرا به دو تا تکه سنگ بند نکن
نجف براى من و کعبه هم براى همه

شریک کرد خدا شیعه ى تو را با تو
نوشته اند ثواب تو را به پاى همه

على پرستى ما بندگان اگر کفر است
چرا مشاهده شد در على خداى همه

خدا نیاز ندارد عبادت ما را
نماز خوانده على یک تنه به جاى همه

+ازین تریبون عید همه رو تبریک عرض مینمائم و التماس دعا دارم:)

یاعلی علیه السلام

پاسخ:
سلام ساداتم
ممنونم ازت

واااای جایزه :)

عزیزم عیدت مبارک 

الهی بهترین کادو رو از امام علی (ع) بگیری:)

حکمت 79
حکمت را هر کجا که باشد، فراگیر. گاهی حکمت در سینه منافق است و بی تابی کند تا بیرون آمده و با همدمانش در سینه مؤمن آرام گیرد.

 

پاسخ:
سلام فائزه جان گل
ممنونم ازت
عید شمام مبارک
۱۷ مرداد ۹۹ ، ۲۳:۴۸ فاطمه ‌‌‌‌

سلام. عیدتون مبارک.

من اینو اول تو وبلاگ شما دیدم. از وبلاگ ناگزیر از هجرت شروع شده؟ اشکال نداره منم از این ایده استفاده کنم؟ :)

پاسخ:
سلام. عید شمام مبارک
نههه چ اشکالی داشته باشه؟؟؟
تو پونز بهش اشاره کردم. خودتونم شرکت کنید :)

ممنون بابت این کار قشنگتون

بنده که توسط خانم میم مهاجر بهره مند شدم، ولی خب اگه قسمت بشه از دست سادات هدیه بگیرم چی بهتر از کیمیاگر؟

یکی از حکمت های نهج البلاغه که بنظرم خیلی حرف داخلش هست هم از طرف بنده:

خداوند سبحان خوراک تهیدستان را در اموال توانگران قرار داده است. پس، هیچ تهیدستى گرسنه نماند، مگر به سبب این که ثروتمند از حقّ او بهره‌مند شده است. و خداى بزرگ در این باره از آنان بازخواست خواهد کرد.

حکمت 328

پاسخ:
سپاسگزارم
تقدیمتان میشود ان شاءالله

سلام 

چقدر جالب شوق و زوق داشتم تو مسابقه شرکت کنم ولی دیدم نه نمیشه نرم افزار دیگه پشیمان شدم.

۱۷ مرداد ۹۹ ، ۱۹:۲۴ پرستوی عاشق

چراغ اولو خودم روشن میکنم :)

 

وَ قَالَ (علیه السلام): قَلِیلٌ تَدُومُ عَلَیْهِ، أَرْجَى مِنْ کَثِیرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ.

ارزش تداوم عمل (اخلاقى، تربیتى):
و درود خدا بر او، فرمود: کار اندکى که ادامه یابد، از کار بسیارى که از آن به ستوه آیى امیدوار کننده تر است.

 

حکمت 278 نهج البلاغه

 

توجه: خودم تو قرعه کشی حساب نمیشما :)

در جستجوی کوچ

بسم الله الرحمن الرحیم

من همان پرستوی عاشقم... که دارد برای مهاجرت به تو، تلاش میکند. برای اینکه معشوقت بشود! برای مالِ تو شدن.

~~~~~~
از بین عناوین در زندگی روزمره، «مادر» را از همه بیشتر دوست دارم‌...